Social intranet: een platform dat de nieuwe manier van werken ondersteunt

In 2018 wordt sterk inzet op het verbeteren van de interne communicatie. Met de vernieuwde visie op dienstverlening in combinatie met de nieuwe fase van het transitietraject, is er sterke behoefte aan een middel dat de nieuwe manier van werken ondersteunt. De uitgangspunten voor de gewenste cultuur zijn inmiddels geland en er wordt op structurele wijze organisatiebreed aan gewerkt. Ook het tijd, plaats en device onafhankelijk werken is omarmd. In deze fase vormt de implementatie van een social intranet een natuurlijk moment. Er wordt een actievere houding van medewerkers verwacht. Kennis moet eenvoudig kunnen worden gedeeld binnen de organisatie. En om optimaal integraal te werken, moet iedereen weten waar de ander mee bezig is. Daarbij helpt het als medewerkers laagdrempelig met elkaar in contact staan, ook in een wereld waar we niet meer allemaal op dezelfde tijden op kantoor aan het werk zijn. Bij een social intranet moeten we ons er echter van bewust zijn dat het om véél meer gaat dan het ontwikkelen van een nieuw platform. Houding, gedrag en acceptatie zijn key.

Voor de ontwikkeling van een dergelijk intranet en de implementatie hiervan is in de kadernota 2018 een investeringsbudget van € 40.000 opgenomen.