Er volgt nu van de publiekrechtelijke verbonden partijen een actueel overzicht van o.a. het openbaar belang, visie in relatie tot de doelstellingen, actuele beleidsvoornemens verwachte ontwikkelingen ten aanzien van het gemeentelijk belang en de financiële positie.
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij Veiligheidregio Zuid Limburg
1. Naam
Veiligheidsregio Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren van de aan de Veiligheidsregio opgedragen taken gericht op rampenbestrijding en crisisbeheersing.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:II Omgevingskwaliteit versterken6. Deelnemende partijen
Alle gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2016 € 9.886.310
31-12-2015 € 10.284.923Vreemd vermogen
31-12-2016 € 50.377.840
31-12-2015 € 42.048.15110. Financieel resultaat
2016: € 447.817
2015: € 207.00011. Risico’s
De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemeen reserve.
12. Ontwikkelingen
In verband met de doorontwikkeling van de Veiligheidsregio is per 1 januari 2018 een nieuw Veiligheidsbureau opgericht waarin de multidisciplinaire taken zijn ondergebracht.
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij Vixia
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling WSW Vixia
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma:III Bereikbare en bedrijvige gemeente,
Subdoelstelling:I lokale economie6. Deelnemende partijen
Gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.
7. Bestuurlijk belang
Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)
8. Financieel belang
De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de vier deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren. Grosso modo kan gesteld worden dat de verdeling als volgt is samengesteld:
Sittard-Geleen: 68%
Beek: 9%
Schinnen: 5%
Stein: 18%
De bijdrage van de gemeente Stein in 2018 bedraagt
€ 1.249.114.9. Vermogen
Eigen vermogen31-12-2016 € 234.000
31-12-2015 € 405.000
31-12-2014 € 130.000Vreemd vermogen
31-12-2016 € 4.402.000
31-12-2015 € 5.591.000
31-12-2014 € 6.073.00010. Financieel resultaat
2016: € 873.000 -/-
2015: € 637.000 -/-
2014: € 57.60011. Risico’s
In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.
12. Ontwikkelingen
De voorbereidingen om te komen tot een regionaal participatiebedrijf voor de Westelijke Mijnstreek worden momenteel getroffen. 1 januari 2018 is de beoogde startdatum van het regionaal participatiebedrijf, waar Vixia op termijn ook deel van uit zal maken. Zo wordt gestreefd naar meer grip op de tekorten van Vixia en een efficiëntere uitvoering van de Participatiewet. Daarnaast zijn de vastgoedportefeuille van Vixia en de uittreding van Schinnen als gevolg van de fusie met Nuth en Onderbanken per 01-01-2019 belangrijke ontwikkelingen voor 2018.
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij GGD ZL
1. Naam
GGD Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeentschappelijke regeling met de 18 Zuid-Limburgse gemeenten
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
De GGD Zuid Limburg is de geneeskundige gezondheidsdienst van de 18 gemeenten in Zuid Limburg.
De GGD Zuid Limburg beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid van alle Zuid-Limburgers met speciale aandacht voor mensen in een kwetsbare positie. Daarmee wil de
GGD eraan bijdragen dat iedereen, van jong tot oud, actief kan deelnemen aan onze samenleving. De GGD doet dit namens de gemeenten die de taak hebben om de lokalepublieke belangen op het gebied van volksgezondheid te behartigen.
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit bestuurders van zeven gemeenten. In het AB zijn alle 18 gemeenten met een bestuurder vertegenwoordigd.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma: I Een samenleving met sociale en vitale kernen, subdoelstelling II Jong en oud en III Samenwerking
6. Deelnemende partijen
De 18 gemeenten van Zuid-Limburg
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder volksgezondehid vertegenwoordigt gemeente Stein in het AB en de burgemeester is lid van het DB.
8. Financieel belang
Alle gemeente in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten. De bijdrage van de gemeente Stein in 2018 bedraagt:
€ 407.110 GGD
€ 170.617 Veilig Thuis9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 € 3.262.000
31-12-2015 € 3.151.000
31-12-2014 € 4.262.000Vreemd vermogen
31-12-2016 € 13.793.000
31-12-2015 € 12.539.000
31-12-2014 € 18.039.00010. Financieel resultaat
2016: € 204.000 -/-
2015: € 1.050.000
2014: € 704.000 -/-11. Risico’s
Verliesbijdrage naar rato inwonersaantal
12. Ontwikkelingen
Momenteel heeft de GGD ZL drie vestigingen: 1 in Maastricht, 1 in Heerlen en 1 in Geleen. De vestiging in Heerlen wordt verbouwd en zal de hoofdvestiging worden. Eind 2017 zal deze nieuwe vestiging in gebruik genomen kunnen worden. De vestiging in Geleen zal worden afgestoten
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij Omnibuzz
1. Naam
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma:I Een samenleving met vitale en sociale kernen
Subdoelstelling:II Jong en oud6. Deelnemende partijen
Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal en Weert.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder doelgroepenvervoer vertegenwoordigt gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt hier met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijk bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten. De gemeentelijke bijdrage voor 2018 bedraagt € 236.462
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 € 2.550.000
31-12-2015 € 1.979.000
31-12-2014 € 877.000Vreemd vermogen
31-12-2016 € 1.571.000
31-12-2015 € 803.000
31-12-2014 € 791.00010. Financieel resultaat
2016: € 1.606.000
2015: € 1.066.000
2014: € 752.00011. Risico’s
-
12. Ontwikkelingen
De Voor elkaar pas is ontwikkeld, waarmee klanten van Omnibuzz zowel in het OV als met Omnibuzz vervoer kunnen reizen. Eind 2017 werd de pas uitgerold. In 2018 volgen we de ontwikkelingen rondom de pas.
Er lopen een aantal onderzoeken om te kijken of verschillende vervoersstromen zoals vervoer naar dagbestedingslocaties, leerlingenvervoer en vervoer Jeugd, op termijn kunnen instromen in de regiecentrale bij Omnibuzz.Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij Intergemeentelijke Milieudiens
1. Naam
Intergemeentelijke Milieudienst Beek, Nuth en Stein
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
3. Vestigingsplaats
Elsloo
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoering van alle gemeentelijke milieutaken.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:V duurzaamheid6. Deelnemende partijen
Gemeente Beek, Nuth, Stein
7. Bestuurlijk belang
Conform de samenwerkingsovereenkomst wordt het Algemeen Bestuur gevormd door de voorzitter en twee leden per deelnemende gemeente, aangewezen door en uit de onderscheiden colleges.
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter en de drie portefeuillehouders milieu.8. Financieel belang
De verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten vindt plaats op basis van de te besteden uren per gemeente.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 € 0
31-12-2015 € 0Vreemd vermogen
31-12-2016 € 457.757
31-12-2015 € 594.86810. Financieel resultaat
2016: € 300
2015: € 30011. Risico’s
In de gemeenschappelijke regeling ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de IMD door de deelnemende gemeente wordt gedragen.
12. Ontwikkelingen
De medewerkers van de IMD zijn vanaf januari 2014 gedetacheerd bij de RUD en voeren daar, in afwachting van de definitieve plaatsing, de milieutaken uit. Na afronding van de transitiefase en de daarmee samenhangende formele overgang van het IMD-personeel naar de RUD wordt overgegaan tot liquidatie van de IMD.
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij RUD
1. Naam
Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
3. Vestigingsplaats
Maastricht
4. Doelstelling en openbaar belang
Het doel van de vorming van de RUD is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 19 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZ taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.5. Relatie met beleidsprogramma
Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:V duurzaamheid6. Deelnemende partijen
In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zuid-Limburg.
7. Bestuurlijk belang
De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks Bestuur.
8. Financieel belang
De verdeling van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 € 1.520.081
31-12-2015 € 2.495.841Vreemd vermogen
31-12-2016 € 1.246.362
31-12-2015 € 981.09010. Financieel resultaat
2016: € 450.982
2015: € 1.192.27211. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiele positie van de RUD door de deelnemers wordt gedragen. Overlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.
12. Ontwikkelingen
De medewerkers van de IMD Beek, Nuth, Stein zijn gedetacheerd bij de RUD in afwachting van het plaatsingsproces.
Publiekrechtelijk partijen
Verbonden partij BsGW
1. Naam
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
2. Rechtsvorm
Gemeenschappelijke Regeling
3. Vestigingsplaats
Roermond
4. Doelstelling en openbaar belang
BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.
Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma II: Aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling 2: omgevingskwaliteit
Programma VI: Algemene dekkingsmiddelen
subdoelstelling I lokale heffingen6. Deelnemende partijen
30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelbemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.
7. Bestuurlijk belang
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.
8. Financieel belang
De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.
De bijdrage van Stein in 2018 aan de BsGW is conform begroting € 378.000
9. Vermogen Eigen vermogen
31-12-2016 € -998.000
31-12-2015 € -284.000Vreemd vermogen
31-12-2016 € 5.138.000
31-12-2015 € 5.486.00010. Financieel resultaat
2016: € -714.000
2015: € -332.00011. Risico’s
In de GR ligt vast dat de financiele eindverantwoordelijkheid voor de financiele positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.-
12. Ontwikkelingen
Landelijk (VNG) wordt aangedrongen op een aanpassing van de proceskostenregeling om de bovenmatige vergoeding aan WOZ-bureaus terug te brengen tot redelijke proporties. BsGW heeft zelf ook acties uitgezet.
Privaatrechtelijke partijen
Verbonden partij BNG
1. Naam
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
2. Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
3. Vestigingsplaats
Den Haag
4. Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
5. Relatie met beleidsprogramma
Ondergebracht bij programma Algemene dekkingsmiddelen
6. Deelnemende partijen
Aandeelhouders
7. Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten en provincies.
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 19.266 aandelen met een nominale waarde van € 2,50 per aandeel.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 € 4.486.000
31-12-2015 € 4.163.000Vreemd vermogen
31-12-2016 € 145.317.000
31-12-2015 € 149.514.00010. Financieel resultaat
2016: € 369.000.000
2015: € 226.000.00011. Risico’s
Gezien de huidige economische situatie zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker
12. Ontwikkelingen
-
Privaatrechtelijke partijen
Verbonden partij Enexis
1. Naam
Enexis
2. Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
3. Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
4. Doelstelling en openbaar belang
Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven.
5. Relatie met beleidsprogramma
Ondergebracht bij programma Algemene Dekkingsmiddelen.
6. Deelnemende partijen
De aandelen van Enexis Holding zijn in handen van Nederlandse provincies en gemeenten
7. Bestuurlijk belang
De gemeentelijke aandeelhouders in Limburg zijn verenigd in de VEGAL. De gemeente Stein heeft stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders
8. Financieel belang
De gemeente Stein is houder van 460.350 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2017 € 3.704 miljoen
31-12-2018 € 3.804 miljoenVreemd vermogen
31-12-2017 € 3.814 miljoen
31-12-2018 nnb10. Financieel resultaat
2016: € 207 miljoen
11. Risico’s
Gezien de huidige economische situatie zijn de winstverwachtingen en dividenden onzeker.
12. Ontwikkelingen
-
Privaatrechtelijke partijen
Verbonden partij Steinerbos BV
1. Naam
Steinerbos BV
2. Rechtsvorm
BV
3. Vestigingsplaats
Stein
4. Doelstelling en openbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het exploiteren van het Recreatiepark Steinerbos en het scheppen van voorwaarden voor maatschappelijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding
5. Relatie met beleidsprogramma
Een bereikbare en bedrijvige gemeente
6. Deelnemende partijen
Gemeente Stein.
7. Bestuurlijk belang
Via de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan de gemeente Stein sturend optreden.
De jaarrekening van Steinerbos B.V. wordt vastgesteld door de AVA.
Tussen de gemeente Stein en de Steinerbos B.V. zijn een exploitatieovereenkomst en een huurovereenkomst gesloten.
De exploitatieovereenkomst strekt tot doel om de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen tussen partijen. Onder andere is beschreven welke exploitatiebijdrage door de gemeente Stein betaald wordt en welke tegenprestaties door Steinerbos B.V. hiervoor geleverd worden.
De huurovereenkomst strekt tot doel om de aanwezige onroerende zaken inclusief de ondergrond ter beschikking te stellen aan Steinerbos B.V. teneinde het recreatiepark te kunnen exploiteren. Tevens is in deze overeenkomst beschreven onder welke condities en tegen welke prijs het gehuurde ter beschikking wordt gesteld aan de B.V.8. Financieel belang
De gemeente Stein is enig aandeelhouder van de vennootschap Steinerbos B.V. Het kapitaal van de vennootschap bestaat uit één aandeel van één euro (€ 1,00).
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2016 -/-€ 160.251
31-12-2015 -/-€ 61.772Vreemd vermogen
31-12-2016 € 449.393
31-12-2015 € 484.30010. Financieel resultaat
2016: -/- € 98.479
2015: -/- € 352.38811. Risico’s
Verlaging gemaximaliseerde exploitatiebijdrage tot € 891.000 met ingang van 2019, in het licht van een exploitatie van het zwembad/recreatiepark die financieel onder druk staat.
12. Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke partijen
Verbonden partij RWM
1. Naam
NV RWM
2. Rechtsvorm
NV
3. Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
4. Doelstelling en openbaar belang
Uitvoeren en inzamelen van huishoudelijk afval en aanverwante reinigingstaken voor de aangesloten gemeenten.
5. Relatie met beleidsprogramma
Programma 2: Aantrekkelijke woon- en leefomgeving. Subdoelstelling:Omgeveingskwaliteit.
6. Deelnemende partijen
De gemeenten: Stein, Sittard-Geleen, Beek en Schinnen.
7. Bestuurlijk belang
Wethouder Hendrix vertegenwoordigt de gemeente in de AVA en inhoudelijk.
8. Financieel belang
Het aandeel van Stein in het aandelenkapitaal van de NV RWM bedroeg in eerste instantie € 5.900. In december 2010 heeft de NV RWM de deelnemende gemeenten gevraagd het aandelenkapitaal uit te breiden om een vergunning op grond van de Wet wegvervoer goederen te krijgen. Voor Stein betekende dit een uitbreiding van het aandelenkapitaal met € 5.800. Op 15 februari 2011 heeft het college hiermee ingestemd. Stein bezit 117 aandelen á € 100.
9. Vermogen
Eigen vermogen
31-12-2015 € 3.548.000
31-12-2016 € 3.960.000Vreemd vermogen
31-12-2015 € 7.939.000
31-12-2016 € 6.841.00010. Financieel resultaat
2015: € 850.000 batig
2016: € 758.000 batig11. Risico’s
Bij het beëindigen van het contract worden desïntegratiekosten in rekening gebracht.
12. Ontwikkelingen
Vanaf 2016 is een nieuw afvalbeleidsplan van kracht waarin het gebruik van de milieuparken door alle inwoners van de regio en het terugdringen van de hoeveelheid restafval de belangrijkste speerpunten zijn. In 2019 volgt de evaluatie en bijstelling van het afvalbeleidsplan.
Ten aanzien van reiniging: vanaf 2016 is gestopt met de chemische onkruidbestrijding op verhardingen en vervangen door een combinatie van borstelen en branden.