Publiekrechtelijke verbonden partijen

1. Naam

Veiligheidsregio Zuid Limburg

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

3. Vestigingsplaats

Maastricht

4. Doelstelling en openbaar belang

Uitvoeren van de aan de Veiligheidsregio opgedragen taken gericht op rampenbestrijding en crisisbeheersing.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:II Omgevingskwaliteit versterken

6. Deelnemende partijen

Alle gemeenten van Zuid-Limburg

7. Bestuurlijk belang

Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De burgemeester vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.

8. Financieel belang

Alle gemeenten in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten.

9. Vermogen            Eigen vermogen

31-12-2016 € 9.886.310
31-12-2015 € 10.284.923

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 50.377.840
31-12-2015 € 42.048.151

10. Financieel resultaat

2016: € 447.817
2015: € 207.000

11. Risico’s

De risico's zijn beschreven in de risicoparagrafen van de begrotingen en jaarrekeningen van de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio beschikt over een eigen algemeen reserve.

12. Ontwikkelingen

In verband met de doorontwikkeling van de Veiligheidsregio is per 1 januari 2018 een nieuw Veiligheidsbureau opgericht waarin de multidisciplinaire taken zijn ondergebracht.

1. Naam

Gemeenschappelijke regeling WSW Vixia

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.

3. Vestigingsplaats

Sittard-Geleen

4. Doelstelling en openbaar belang

Uitvoering van de WSW en de Participatiewet.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma:III Bereikbare en bedrijvige gemeente,
Subdoelstelling:I lokale economie

6. Deelnemende partijen

Gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen en Stein.

7. Bestuurlijk belang

Conform de WGR bestaat de bestuursstructuur uit een algemeen bestuur (twee wethouders per gemeente) en een dagelijks bestuur (wethouders met Participatie in hun portefeuille)

8. Financieel belang

De deelnemende gemeenten voldoen, op basis van de begroting van de GR Vixia, aan hun gemeentelijke bijdrage. Hierbij is het financieel belang van de vier deelnemende gemeenten gebaseerd op het aantal WSW-ers. Dit betekent dat er sprake is van een verdeling die (in beperkte mate) kan fluctueren. Grosso modo kan gesteld worden dat de verdeling als volgt is samengesteld:
Sittard-Geleen: 68%
Beek: 9%
Schinnen: 5%
Stein: 18%
De bijdrage van de gemeente Stein in 2018 bedraagt
€ 1.249.114.

9. Vermogen         
                               Eigen vermogen

31-12-2016 € 234.000
31-12-2015 € 405.000
31-12-2014 € 130.000

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 4.402.000
31-12-2015 € 5.591.000  
31-12-2014 € 6.073.000

10. Financieel resultaat

2016: € 873.000 -/-
2015: € 637.000 -/-
2014: €   57.600

11. Risico’s

In geval er sprake is van een tekort t.o.v. de begroting moeten de gemeenten dit tekort aanzuiveren d.m.v. een hogere gemeentelijke bijdrage.

12. Ontwikkelingen

De voorbereidingen om te komen tot een regionaal participatiebedrijf voor de Westelijke Mijnstreek worden momenteel getroffen. 1 januari 2018 is de beoogde startdatum van het regionaal participatiebedrijf, waar Vixia op termijn ook deel van uit zal maken. Zo wordt gestreefd naar meer grip op de tekorten van Vixia en een efficiëntere uitvoering van de Participatiewet. Daarnaast zijn de vastgoedportefeuille van Vixia en de uittreding van Schinnen als gevolg van de fusie met Nuth en Onderbanken per 01-01-2019 belangrijke ontwikkelingen voor 2018.

1. Naam

GGD Zuid Limburg

2. Rechtsvorm

Gemeentschappelijke regeling met de 18 Zuid-Limburgse gemeenten

3. Vestigingsplaats

Maastricht

4. Doelstelling en openbaar belang

De GGD Zuid Limburg is de geneeskundige gezondheidsdienst van de 18 gemeenten in Zuid Limburg.

De GGD Zuid Limburg beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid van alle Zuid-Limburgers met speciale aandacht voor mensen in een kwetsbare positie. Daarmee wil de
GGD eraan bijdragen dat iedereen, van jong tot oud, actief kan deelnemen aan onze samenleving. De GGD doet dit namens de gemeenten die de taak hebben om de lokalepublieke belangen op het gebied van volksgezondheid te behartigen.
Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). Het DB bestaat uit bestuurders van zeven gemeenten. In het AB zijn alle 18 gemeenten met een bestuurder vertegenwoordigd.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma: I Een samenleving met sociale en vitale kernen, subdoelstelling II Jong en oud en III  Samenwerking

6. Deelnemende partijen

De 18 gemeenten van Zuid-Limburg

7. Bestuurlijk belang

Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder volksgezondehid vertegenwoordigt gemeente Stein in het AB en de burgemeester is lid van het DB.

8. Financieel belang

Alle gemeente in Zuid-Limburg betalen, op basis van een verdeelsleutel, hun aandeel in de kosten. De bijdrage van de gemeente Stein in 2018 bedraagt:
€ 407.110 GGD
€ 170.617 Veilig Thuis

9. Vermogen

Eigen vermogen

31-12-2016 € 3.262.000
31-12-2015 € 3.151.000
31-12-2014 € 4.262.000

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 13.793.000
31-12-2015 € 12.539.000
31-12-2014 € 18.039.000

10. Financieel resultaat

2016: €    204.000 -/-
2015: € 1.050.000
2014: €    704.000 -/-

11. Risico’s

Verliesbijdrage naar rato inwonersaantal

12. Ontwikkelingen

Momenteel heeft de GGD ZL drie vestigingen: 1 in Maastricht, 1 in Heerlen en 1 in Geleen. De vestiging in Heerlen wordt verbouwd en zal de hoofdvestiging worden. Eind 2017 zal deze nieuwe vestiging in gebruik genomen kunnen worden. De vestiging in Geleen zal worden afgestoten

1. Naam

Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

3. Vestigingsplaats

Sittard-Geleen

4. Doelstelling en openbaar belang

Het zorg dragen voor het vervoer van klanten met een beperking die een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma:I Een samenleving met vitale en sociale kernen
Subdoelstelling:II Jong en oud

6. Deelnemende partijen

Gemeente: Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Horst aan de Maas, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Venlo, Venray, Voerendaal en Weert.

7. Bestuurlijk belang

Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder doelgroepenvervoer vertegenwoordigt gemeente Stein in het AB.

8. Financieel belang

De gemeente Stein heeft zitting in het algemeen bestuur van Omnibuzz en stelt hier met de vertegenwoordigers van de overige gemeenten de jaarrekening en begroting vast. De totale gemeentelijk bijdrage is opgebouwd uit twee delen: een bedrag per inwoner voor de bedrijfskosten en de vervoerskosten. De gemeentelijke bijdrage voor 2018 bedraagt € 236.462

9. Vermogen

Eigen vermogen

31-12-2016 € 2.550.000
31-12-2015 € 1.979.000
31-12-2014 €   877.000

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 1.571.000
31-12-2015 €    803.000
31-12-2014 €    791.000

10. Financieel resultaat

2016: € 1.606.000
2015: € 1.066.000
2014: €   752.000

11. Risico’s

-

12. Ontwikkelingen

De Voor elkaar pas is ontwikkeld, waarmee klanten van Omnibuzz zowel in het OV als met Omnibuzz vervoer kunnen reizen. Eind 2017 werd de pas uitgerold. In 2018 volgen we de ontwikkelingen rondom de pas.
Er lopen een aantal onderzoeken om te kijken of verschillende vervoersstromen zoals vervoer naar dagbestedingslocaties, leerlingenvervoer en vervoer Jeugd, op termijn kunnen instromen in de regiecentrale bij Omnibuzz.

1. Naam

Intergemeentelijke Milieudienst Beek, Nuth en Stein

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

3. Vestigingsplaats

Elsloo

4. Doelstelling en openbaar belang

Uitvoering van alle gemeentelijke milieutaken.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:V duurzaamheid

6. Deelnemende partijen

Gemeente Beek, Nuth, Stein

7. Bestuurlijk belang

Conform de samenwerkingsovereenkomst wordt het Algemeen Bestuur gevormd door de voorzitter en twee leden per deelnemende gemeente, aangewezen door en uit de onderscheiden colleges.
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de voorzitter en de drie portefeuillehouders milieu.

8. Financieel belang

De verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten vindt plaats op basis van de te besteden uren per gemeente.

9. Vermogen

Eigen vermogen

31-12-2016 € 0
31-12-2015 € 0

Vreemd vermogen

31-12-2016 €  457.757
31-12-2015 €  594.868

10. Financieel resultaat

2016: € 300
2015: € 300

11. Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiële positie van de IMD door de deelnemende gemeente wordt gedragen.

12. Ontwikkelingen

De medewerkers van de IMD zijn vanaf januari 2014 gedetacheerd bij de RUD en voeren daar, in afwachting van de definitieve plaatsing, de milieutaken uit. Na afronding van de transitiefase en de daarmee samenhangende formele overgang van het IMD-personeel naar de RUD wordt overgegaan tot liquidatie van de IMD.

1. Naam

Regionale Uitvoeringsdienst Zuid Limburg

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

3. Vestigingsplaats

Maastricht

4. Doelstelling en openbaar belang

Het doel van de vorming van de RUD is om hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken op het gebied van milieu voor minimaal de basistaken van alle 19 deelnemers en de specialistische milieutaken voor de deelnemers die ook deze taken inbrengen. De gemeente Stein heeft alle milieutaken ingebracht. De RUD is tevens een BRZO-RUD omdat alle BRZ taken provinciebreed hier zijn ondergebracht.
De vorming van een RUD is wettelijk verplicht.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma:II Een gemeente met een aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Subdoelstelling:V duurzaamheid

6. Deelnemende partijen

In Zuid-Limburg werken de gemeenten Beek, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Nuth, Onderbanken, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Voerendaal en de Provincie Limburg op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zuid-Limburg.

7. Bestuurlijk belang

De gemeente Stein is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en in het Dagelijks Bestuur.

8. Financieel belang

De verdeling  van de kosten vindt plaats op basis van de te besteden uren per deelnemer.

9. Vermogen

Eigen vermogen

31-12-2016 € 1.520.081
31-12-2015 € 2.495.841  

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 1.246.362
31-12-2015 €   981.090

10. Financieel resultaat

2016: € 450.982
2015: € 1.192.272  

11. Risico’s

In de GR ligt vast dat de financiële eindverantwoordelijkheid voor de financiele positie van de RUD door de deelnemers wordt gedragen. Overlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de RUD als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.

12. Ontwikkelingen

De medewerkers van de IMD Beek, Nuth, Stein zijn gedetacheerd bij de RUD in afwachting van het plaatsingsproces.

1. Naam

Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

2. Rechtsvorm

Gemeenschappelijke Regeling

3. Vestigingsplaats

Roermond

4. Doelstelling en openbaar belang

BsGW Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen is een zelfstandig samenwerkingsverband voor heffing en inning van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen en voor uitvoering van de wet WOZ. 30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW.

Deze samenwerking betekent dat de uitvoeringstaken van de waterschapsbelastingen,de gemeentelijke belastingtaken en administratieve taken van de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ), worden verzorgd door BsGW.

De verzelfstandiging beoogt een zo groot mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit samenwerking tussen lokale overheden op het gebied van belastingheffing en - inning.

5. Relatie met beleidsprogramma

Programma II: Aantrekkelijke woon- en leefomgeving, subdoelstelling 2: omgevingskwaliteit

Programma VI: Algemene dekkingsmiddelen
subdoelstelling I lokale heffingen

6. Deelnemende partijen

30 van de 33 Limburgse gemeenten en de twee Limburgse waterschappen werken samen in BsGW. De deelbemende gemeenten zijn Beek, Beesel, Bergen, Brunssum, Echt-Susteren, Eijsden-Margraten, Gennep, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Leudal, Maasgouw, Maastricht, Meerssen, Nederweert, Nuth, Onderbanken, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Schinnen, Simpelveld, Sittard-Geleen, Stein, Vaals, Valkenburg, Venlo, Voerendaal, Weert. De waterschappen Peel en Maasvallei en het Waterschap Roer en Overmaas nemen deel aan de GR.

7. Bestuurlijk belang

Conform de Wet gemeenschappelijke regelingen bestaat de bestuursstructuur uit een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De portefeuillehouder financiën vertegenwoordigt de Gemeente Stein in het AB.

8. Financieel belang

De processen voor waterschappen en gemeenten overlappen elkaar in grote mate en de benodigde basisgegevens worden gelijktijdig voor alle deelnemers opgebouwd. Omdat BsGW de processen voor alle belastingsoorten integraal uitvoert, zijn de daarmee samenhangende kosten zodanig met elkaar verweven dat kosten niet per belastingsoort gedifferentieerd kunnen worden. De uitvoeringskosten van de productieprocessen worden om die reden toegerekend aan eenduidige, herkenbare hoofdprocessen, overeenkomstig de organisatieopzet van BsGW. Dit resulteert in vijf primaire producten van dienstverlening: Gegevensbeheer en heffen, Waarderen, Innen, Klantzaken en Parkeerbelasting. De verdeling van deze kosten over de deelnemers gebeurt hierna met behulp van eenheidstarieven per product van dienstverlening.

De bijdrage van Stein in 2018 aan de BsGW is conform begroting € 378.000

9. Vermogen Eigen vermogen

31-12-2016 € -998.000
31-12-2015 € -284.000

Vreemd vermogen

31-12-2016 € 5.138.000
31-12-2015 € 5.486.000

10. Financieel resultaat

2016: € -714.000
2015: € -332.000

11. Risico’s

In de GR ligt vast dat de financiele eindverantwoordelijkheid voor de financiele positie van de BsGW door de deelnemers wordt gedragen. Onverlet deze eindverantwoordelijkheid heeft de BsGW als zelfstandig orgaan een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor de vorming van voldoende weerstandsvermogen.-

12. Ontwikkelingen

Landelijk (VNG) wordt aangedrongen op een aanpassing van de proceskostenregeling om de bovenmatige vergoeding aan WOZ-bureaus terug te brengen tot redelijke proporties. BsGW heeft zelf ook acties uitgezet.